Nadya Yolanda Aruhanindra Moeda
I travel, I observe, I tell stories.


wan•der•lust/wändərləst/
[noun] a strong desire to travel


Everything under the sun won't really kill me, because I treat the universe as a playground I enjoy to play with

Best Travel Memories of 2013

Everest Region, Nepal (May, 2013)

.

Flew over the highest peak on earth!

.

.

Dead Sea, Jordan (September, 2013)

.

Floated on the lowest point on earth!


Anonymous

Q: hello pretty Naya, this is Thomas, still remember me? yang minta alamat blog kamu di Penvill, waktu acara books and beyond! I adore you in person and your blog. I loved the way you interact with the audience waktu interview itu. Beneran hehe! Bytheway, from countries you have visited which one do you think the best? Jangan bingung ya :)

A:

Oh hi Thomas apa kabar? Wah thank you, glad to hear that from you :D Best countries I’ve visited? Until the second I answer this, for natural beauty, I prefer Turkey (especially Cappadocia). For city view, of course Australia (how I love Sydney!) But this is just my personal preference. Boleh tanya ke yang traveling lebih sering dan banyak untuk opini lain. 

Bara & Bira: Twins from the South

image

No two things are exactly the same, so are the twins. Like Bara and Bira. Bara with its playfulness, excitement, and shyness , while Bira with its maturity, romanticism, and popularity.

However, together, they become one perfect thing: beauty.

.

Tidak ada dua hal yang benar-benar sama, bahkan pada hal-hal yang serupa atau kembar. Bara dan Bira adalah contoh yang nyata. Bara dengan keasikannya, semangatnya, walaupun tersembunyi malu-malu. Bira dengan kematangannya, romantisme suasananya, serta popularitasnya.

Namun dengan segala perbedaan yang melekat di keduanya, Bara dan Bira menjadi satu padu dalam keindahan

.

.

I. PLAYFUL BARA

Bulukumba is the name of the regency in South Sulawesi, Indonesia, where Bara and Bira (beaches) are located in, about six-hour drive from Makassar (Ujung Pandang).

It was in the midnight, when most people managed to get their blankets instead, we had just arrived in Makassar from Jakarta. As it might take us approximately 6 hours to reach Bulukumba from Makassar, it’s a sure thing that we did not even care that this night trip could negatively affect our quality of sleep or being sleep deprived (oh, we’re on a vacation anyway!). Worse still, there were no more public transportation at that very time!!

But then again, you may call me reckless but not when on a vacation. This thing had been predicted before, that’s the main reason we chose to rent a car from Makassar to Bulukumba 

Access from Makassar to Bulukumba

  • Rent a car with the driver that later would go back to Makassar after taking us to Bulukumba, price range: IDR 425,000.-  until  IDR 500,000.- per car & return (for the driver)

Biaya sewa mobil dengan supir (hanya layanan antar sampai

          Bulukumba, kisaran harga: IDR 425,000.- s/d IDR 500,000.- 

          per mobil

  • Fuel, price range: IDR 200,000.- until IDR 250,000.-

Biaya bensin, kisaran harga: IDR 200,000.- s/d IDR 250,000.-

Contact details:

Jaya Rental Car Makassar   : +6282 1434 179 99 (Jaya)

(note that public transportation are available only from morning until 10 pm) 

(untuk menghemat biaya perjalanan, tersedia tranportasi publik yang beroperasi dari pagi hingga pukul 10 malam)

image

Bara dan Bira adalah nama dari dua pantai yang terletak di Kabupaten Bulukumba, Sulawesi Selatan, Indonesia. Untuk mencapai Bulukumba, kira-kira dibutuhkan perjalanan darat selama 6 jam dari Makassar (Ujung Pandang).

Kami tiba di Makassar dari Jakarta pada tengah malam, ketika sebagian besar orang telah beranjak tidur dan mulai terlelap. Perjalanan yang harus kami tempuh masih cukup panjang dan hal itu memaksa kami untuk tidak mempedulikan rasa kantuk yang menyerang. Belum lagi, tidak ada transportasi umum yang beroperasi pada waktu selarut itu!!

Untungnya, hal ini telah saya prediksi sebelumnya. Maka dari itu, kami memilih untuk menggunakan jasa rental mobil untuk layanan antar-jemput antara Makassar-Bulukumba dan kemudian Bulukumba-Makassar

.

Where to stay in Bara

Bara Beach Bungalows (per bungalow per night) : IDR 750,000,- (November 2013). one bungalow can accommodate a maximum of three persons at a time. (click here for currency converter) 

Bara Beach Bungalows (per bungalow per malam): IDR 750,000.- (November 2013). satu bungalow maksimal menampung tiga orang.

Contact details:

Address       : Jalan Poros Bara, Tanjung Bira

                      Sulawesi Selatan - Indonesia 

Website       : www.bara-beach.com

Email            : info@bara-beach.com

Phone          : +62 822 9181 68 72 (Stefan Reinhard) 

image

image

The rooms were quite clean, the breakfasts were nice, the owners were friendly. They even took us to Bira later on and even went snorkeling with us.

But amongst all, what makes Bara Beach Bungalows perfect, is its direct access to the private, calm beach. If you want to be served in search of quiet relaxation in a peaceful beach with fine white sand and with no one bothering what you wear (the things you won’t find in Bira Beach), Bara Beach is the right answer.

.

Kamar-kamar bungalow ini cukup bersih, sarapan termasuk fasilitas di dalamnya dan rasanya juga lezat, bahkan sang pemilik penginapan ini sangat ramah dan suka berbincnag dengan para tamunya. Mereka juga mengantar kami ke Bira serta ikut snorkeling bersama kami.

Namun, yang membuat Bara Beach Bungalows amat berkesan ialah penginapan ini menyediakan akses langsung ke pantai! Karena pantai Bara memang sangat tenang dan sepi, pantai ini seolah merupakan pantai pribadi kami. Bara memang cocok bagi mereka yang mencari ketenangan dan relaksasi dengan pasir putih yang lembut serta tidak ada batasan dalam berpakaian (hal ini tidak mungkin ditemui di Pantai Bira)

image

.

Snorkeling in Bara

  •  Rent a boat, price range: IDR 300,000.- until IDR 400,000.- (November 2013)

Kisaran biaya sewa perahu: IDR 300,000.- s/d IDR 400,000.-

           (November 2013)

  • Rent the snorkel gears, price range: IDR 25,000.- until IDR 50,000.- per item per person (November 2013)

          *click here for currency converter

Sewa perlengakapan snorkeling, kisaran harga: IDR 25,000.- 

          s/d IDR 50,000.- per item per orang (November 2013)

image

image

Halooooo, we’re soooo ready for snorkeling :) :) :)

.

image

image

image

image

image

.

Had a stop in Liukang Island for a lunch before going back to the bungalows by boat. Anyway other than Liukang Island, there are  still plenty of islands to choose from

Kami berhenti sejenak di Pulau Liukang untuk makan siang. Sebenarnya banyak pilihan pulau yang bisa kita tentukan sebelum snorkeling, untuk bersantai sejenak

image

image

.

.

.

II. BETWEEN BARA AND BIRA: BERU

What’s in between should not be forgotten. We were aware that we stood between two undeniable charms of South Sulwaesi, however, historical ages and stories about Phinisi are the path that lead to the present and the future of beautiful South Sulawesi.

So why not visiting Tana Beru, the dock where we could watch and get to know the making of local masterpiece, traditional ship called Phinisi!

We went to Tana Beru on our way to Bira from Bara.You only need to step closer to the dock, get along with the locals and watch the Phinisi making process carefully to see Tana Beru is going to be a special place to visit. In case you wonder about the history, you can read it here

.

Apa yang berada di antara, tidak boleh terlupa untuk dikunjungi. Kami tahu bahwa Bara dan Bira merupakan dua pesona Sulawesi Selatan, akan tetapi, masa-masa emas sejarah dan cerita di dalamnya tentang Kapal Phinisi adalah masa-masa yang turut andil dalam menjadikan Sulawesi Selatan masa kini dan masa yang akan datang.

Maka, mengapa tidak mencoba mengunjungi dermaga Tana Beru, untuk melihat lebih jelas proses pembuatan Phinisi, sebuah mahakarya nusantara berupa kapal tradisional.

Kami mengunjungi Tana Beru dalam perjalanan kami menuju Bira, dari Bara. Hanya dengan mengunjungi dermaga ini, bercakap dengan penduduknya serta menyaksikan langsung proses pembuatan kapal Phinisi, kami sepakat bahwa dermaga Tana Beru tidak kalah istimewa untuk dikunjungi. Baca tentang Kapal Phinisi di sini 

image

image

image

image

.

.

.

III. ROMANTIC BIRA

Even though Bara and Bira must not be the only reason for visiting South Sulawesi, but these two popular beaches are by far its most desirable physical assets to visit. 

Nevertheless, never expect Bira Beach will be as calm and relaxing as Bara Beach. Just never. A crowded beach of Bira naturally  required visitors to dress properly, by proper, means there is no way for you to wear your favorite swimwear or to show off your bikini body since it could draw extra attention to yourself. Yes, there’s an unwritten rule of standard clothing restriction in Bira Beach.

.

Walaupun tidak semestinya Bara dan Bira menjadi alasan terkuat untuk mengunjungi Sulawesi Selatan, tidak bisa dipungkiri bahwa kedua pantai ini merupakan aset fisik Sulawesi Selatan yang paling diminati saat ini.

Namun, jangan harap bahwa Pantai Bira memiliki ketenangan yang sama dengan Pantai Bara, jangan pernah berharap demikian! Pantai Bira merupakan sebuah pantai yang padat pengunjung, dimana para pengunjung disarankan untuk berpakaian tidak terbuka. Ada peraturan tidak tertulis mengenai batasan dalam berpakaian di Pantai Bira. 

image

.

Where to stay in Bira

Amatoa Resort (Family Room per night): IDR 2,500,000.- (November 2013). Family Room is able to accommodate up to six persons at a time. Lower rates may apply to Standard Rooms adn Suite Rooms

Amatoa Resort (Family Room per malam): IDR 2,500,000.- (November 2013). Family Room dapat menampung hingga enam orang. Untuk harga yang lebih rendah, Standard Rooms atau Suite Rooms dapat menjadi pilihan

Contact details :

Address        : Jalan Pasir Putih 6, Bulukumba Bira

                       Sulawesi Selatan - Indonesia 

Website         : www.amatoaresort.com 

Email             : info@amatoaresort.com

Phone           : +628 234 881 9119 (Office)

                       +628 533 354 8369 (Melisa)

image

.

Staycation in Amatoa Resort

Walking in the seashore is my favoured way to explore a beach, but to stay in a romantic room that built on the sea cliff, facing the blue of the sea made me bend my rule for a while.

What disappointed me that time after the crowded beach of Bira, was just the fact that this resort has no direct access to the beach :(  Yet, to compensate it, we’re glad that this resort provides a wooden stair for us to jump to the sea! Woohoooo! Plus, the pool was soooooo great that we did not want to stop swimming.

.

Berjalan di tepi pantai adalah cara saya menikmati keindahan birunya laut, tetapi kali ini dengan menghabiskan waktu di sebuah ruangan yang terkesan romantis yang dibangun di atas tebing laut menghadap ke cantiknya pemadangan yang biru, membuat saya mengurungkan niat saya untuk menyusuri pantainya. 

Ini dikarenakan, setelah kecewa dengan suasana Pantai Bira yang tidak setenang Pantai Bara, kami baru mengetahui bahwa resort ini tidak memiliki akses langsung ke pantai seperti penginapan kami sebelumnya :( akan tetapi semua kekecewaan itu terobati saat kami mengetahui bahwa resort ini menyediakan tangga kayu untuk akses berenang di laut! Ditambah lagi, resort ini memiliki kolam renang yang indah, yang membuat kami betah berlama-lama!

image

image

image

image

image

image

image

.

Hi, do not forget to take plenty of pictures in the resort! The tropical decoration of the resort is very beautiful and perfect for picture. Oh, girls will be girls :p :p :p

.

Resort ini memiliki dekorasi tropikal yang sangat cantk dan unik. Maka, jangan lupa untuk berfoto di sekitarnya ya :p

image

.

Dinner at D’perahu

It was no time to be thinking about where to have a perfect dinner because we had no greater place to dine like D’perahu had to offer. Some said the food is good and that’s all, but what we needed was a perfect atmosphere. So, here we came.. had a dinner at the ship-shaped restaurant!

.

Tidak ada lagi waktu untuk berpikir panjang untuk menentukan tempat makan malam kala itu. Kami telah berencana makan malam di D’perahu, sebuah tempat makan unik yang berbentuk seperti kapal. Beberapa orang berangapan bahwa menu yang ditawarkan tidak senikmat yang kita bayangkan. Tetapi sudahlah, toh kami memang mencari atmosfer yang sempurna :)

.

We walked to D’perahu Restaurant all the way from our resort just to see this bluish sunset. Rare and priceless. 

Kami menuju restauran D’perahu dengan berjalan kaki dari resort dan menyaksikan matahari terbenam dalam langit kebiruan. 

image

image

image

image

.

.

AVERAGE COST OF BARA BIRA TRIP ( 3 Days, 2 Nights - NOVEMBER 2013)

There were five of us so I would calculate the total expenditures and the breakdown-into-five version, as follows (without airfare price, meals, and daily allowance):

  • Rent a car: IDR 426,000.- x 2 (Makassar - Bara in the first day, Bira - Makassar in the last day) :

          * IDR 852,000.- (per group), IDR 170,000.- (per person)

  • Fuel for the car: IDR 250,000.- x 2 (Makassar - Bara in the first day, Bira - Makassar in the last day) :

          * IDR 500,000.- (per group), IDR 100,000.- (per person)

  • A night at the Bara Beach Bungalows: IDR 750,000.- x 2 rooms (for five of us, evenly divided into five, later) :

          * IDR 1,500,000.- (per group), IDR 300,000.- (per person)

  • Rent a boat for snorkeling:

          * IDR 300,000.- (per group), IDR 60,000.- (per person)

  • Snorkeling gears ( two items per person @ IDR 25,000.-) :

          * IDR 250,000.- (per group), IDR 50,000.- (per person)

  • A night at the Amatoa Resort (Family Room): IDR 2,500,000.- (for five of us, evenly divided into five) :

          * IDR 2,500,000.- (per group), IDR 500,000.- (per person)

.

TOTAL (per group)     : IDR 5,902,000.-

TOTAL (per person)   : IDR 1,118,000.-

(click here for currency converter)

.

      *Harga di atas tidak termasuk tiket pesawat, uang makan dan uang saku pribadi*

Foodnote: Motel Mexicola - Bali, Indonesia

Hola, Amigos!

It’s indeed my very first attempt at writing a post about that one thing traveling can’t be separated from. Yes, it’s about culinary, food, taste-bud orgasm, you name it!

However (okay, such polite word to start a not-so-good-news), I was captivated by the design of the restaurant more, that I forgot to write you the details about dishes we ordered HAHA.

Well, you might later find any other upcoming culinary-related posts with its eye-catching restaurant design flooding the page more than the food review itself ;P . Oh, but I will push my full effort for that to not become something habitual but please pardon me for this. For my very first time (trying to) writing a culinary-related post.

So, enjoy the meals, oops… I mean, the photos! :p

.

"MOTEL MEXICOLA" (Mexican cuisine)

Jalan Kayujati no. 9, Petitenget Beach, Seminyak

Bali - Indonesia

+62 361 736688

www.motelmexicolabali.com

.

Food             : Very Good

Atmosphere  : Excellent

Service         : Good

.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

.

image

Hi, meet me and my two pretty cousins (left and center)! ;)

.

.


Anonymous

Q: Halo Nadya :) I really really love your blog! Selalu ingin menjelajahi dunia seperti kamu. Mau tanya sekalian bagi tips dong tiap kali kamu traveling, apakah kamu sudah menyiapkan budget dari jauh-jauh hari, atau memang sudah punya savings pribadi khusus utk traveling, atau memang sangat beruntung memiliki keluarga yang hobi traveling? kesulitanku sih lebih sering di budget dan waktu yg enak huhu.. Btw, keep writing, yours are so inspiring!!

A:

Halo, Anon! Terima kasih udah mampir ke sini, seneng baca messagemu :) iya, savings pasti ada, tapi kemungkinannya cuma dua: cukup ATAU dipaksa cukup hehe. Kalau pas lagi cukup sih tenang-tenang aja. Untuk kondisi kedua (dipaksa cukup), demi nge-cut budget aku biasanya pilih hostel (klik: hostelworld atau hostelbookers, pilih yang tipe dorm) atau couchsurf (klik: CouchSurf) plus bawa snack dari rumah. Kalau mau lebih hemat lagi, coba ditelusuri lagi deh apakah ada teman atau saudara dekat/jauh di tempat tujuan. Hope it helps. Happy traveling, ya! :D

A Slice of Jordan

In a place unlike anywhere else I’ve been in the world before, I stopped and stared.

When I used to dream of traveling the world, I imagined myself standing in the middle of Roman cities along with its ruins, be it in the Middle East or Europe.

Having my second experience traveling to the Middle East, that day, I felt that sense I’ve ever felt while in Turkey two years ago. Guess, I left my heart in the Middle East, instead of Scandinavia!

.

Saya hanya bisa berdiri dan terpaku, di sebuah titik di dunia yang belum pernah saya jejas sebelumnya.

Sedari dulu saya selalu bermimpi untuk menjelajah dunia, dan selalu membayangkan betapa menyenangkannya berada di kota kuno peninggalan jaman Romawi, yang biasa orang temui di Timur Tengah atau Eropa.

Ini kali kedua saya mengunjungi negara Timur Tengah setelah Turki, dua tahun lalu. Herannya, kegembiraan itu rasanya muncul kembali. Kegembiraan yang sama saat saya berada di Turki. Nampaknya Timur Tengah benar-benar membuat saya jatuh hati!

image

.

1. Jerash Ruins

One of the Greco-Roman cities in the Middle East, located about 45 kilometers north of Jordan towards Syria, we can find two temples dedicated to Artemis and Zeus, and you might be captivated by its street of columns and the Hadrian gate.

.

Berada di Jerash yang terletak kurang lebih 45 kilometer utara Yordania, membuat saya benar-benar merasa seolah hidup pada jaman Yunani Romawi kuno. Konon reruntuhan yang dapat kita temui di sini antara lain serupa candi yang dahulu sengaja dibangun untuk dipersembahkan kepada Artemis dan Zeus. Tidak hanya itu saja, kita akan dibuat terkesima dengan jalan-jalan kolom serta peninggalan serupa Colosseum di Italia, serta gerbang Hadrian yang menyambut para pengunjung dengan megahnya.

image

image

image

image

.

2. Dead Sea

Floating on the Dead Sea seems to be on everyone’s ‘100 things to do before I die’ list and I finally crossed it off my own list :D 

Imagine in one fine sunny day you float on the Dead Sea without even trying! yes, because as the lowest point on earth, Dead Sea has high salinity as it is eight times saltier than the regular oceans on earth!

.

Akhirnya saya mengantongi pengalaman yang ingin dicoba oleh hampir semua orang di dunia: terapung di Laut Mati! Horeee!

Sesuai dengan namanya, laut yang tidak memiliki kehidupan ini dapat membuat kita semua terapung di atasnya karena tingkat salinitasnya yang tinggi. Bahkan tercatat, kadar garam Laut Mati mencapai delapan kali lipat dari kadar garam lautan-lautan di dunia!

image

The Dead Sea View from my resort! You can choose: swimming in a regular pool or floating on the Dead Sea? Of course……both!

Anyway, it is very nice and safe to use the facilities of one of the resorts that have direct access to the Dead Sea since you need changing room, toilet, shower and rent a towel just in case.

.

Lihat, pemandangan Laut Mati dari resort saya :) semua pengunjung disuguhi pemandangan cantik yang seolah bertanya di depan mata: mau berenang di kolam biasa atau terapung-apung di Laut Mati? Menurut saya mengapa tidak dicoba keduanya?! :D

Sangat disarankan untuk mengunjungi Laut Mati melalui akses dari hotel atau penginapan yang menjamur di tepi Laut Mati. Mungkin memamng harus sedikit merogoh uang saku, namun ini sebenarnya perlu, mengingat setelah bermain-main dengan air Laut Mati para pengunjung jelas membutuhkan ruang ganti, kamar mandi untuk berbilas atau sekedar handuk.

image

The sun didn’t like me, but a lollipop wouldn’t hurt ;)

.

image

Floating on the Dead Sea

Terapung di Laut Mati

.

3. Mount Nebo

It is said that Mount Nebo is where Moses died, and according to the bible, Mount Nebo is also where Moses was given the visionary of the Promise Land.

If you ask your friends or people who have been to Mount Nebo and why they love it, somewhere along the line they will tell you that Mount Nebo is one of the beautiful places in Jordan that makes you feel like you’re on top of the world. The view was calmly beautiful over here.

.

Menurut kisah Alkitab, Gunung Nebo merupakan titik dimana Nabi Musa (Alayhisalaam) pada akhirnya meninggal dunia dan disini pula beliau mendapatkan gambaran tentang Tanah Perjanjian.

Berada di Gunung Nebo terasa seolah berada di pucuk Yordania, belum lagi pemandangan indah dari atas yang ditawarkan oleh Gunung Nebo membuat para pengunjung tak henti-hentinya berdecak kagum. 

image

image

Secepat kilat saya langsung memburu kartu pos bergambar Pope John Paul II yang sedang mengunjungi Gunung Nebo pada tahun 2000—tanpa perlu pembuktian apa-apa, jelas bahwa pemandangan di sini memang seindah gambar-gambar yang berada di kartu pos :p

.

image

.

4. Madaba

Paint on clay pots or on the surface of ostrich eggs then give mosaic-look on them, visit St. George Orthodox Church with its well-preserved Madaba Mosaic Map on its floor, have a friendly chit chat over two cups of tea at a coffee shop in downtown Madaba.. if you’re like me it may sound like a kind of bliss, and that’s why I visited artsy Madaba.

.

Melukis di permukaan tanah liat atau pada permukaan kulit telur burun unta serta tidak lupa menghiasinya dengan desain dan tampilan mozaik yang sangat khas Madaba, tidak lupa berkunjung ke Gereja Ortodox St. George dan menyaksikan langsung Peta Mozaic Madaba yang masih sangat murni yang terdapat di lantainya, serta mengabiskan waktu bersama sang karib di sebuah kafe di pusat kota Madaba.. serentetan aktivitas tersebut benar-benar merupakan kegemaran saya. Maka, tidak ada alasan lain bagi saya untuk tidak mengunjungi Madaba yang penuh dengan seni ini.

image

image

image

Downtown Madaba

.

image

Madaba has numerous Mediterranean-style coffee shops

.

5. Petra

Founded by the Nabateans, a city of ancient history Petra, is now listed on the New Seven Wonders of the World.

Before visiting Petra, of course I’d be forgiven if I thought the snapshots of Petra were Cappadocia, Turkey. Now that I finally can tell Petra apart from Cappadocia, I started to notice the thin line between them; instead of evoking my feeling of being on a fairytale set like in Cappadocia, in Petra I felt like walking down the ancient ages. Entering Petra from the Siq to the Treasury with the sound of horses hooves along the narrow alley and chalky pathway, I allowed myself to get lost in the Lost City of Petra. 

.

Petra merupakan sebuah kota kuno yang dibangun oleh suku Nabatean, dan kini telah tercatat sebagai salah satu dari Tujuh Keajaiban Dunia.

Sebelum berkunjung ke Petra, saya selalu berasumsi bahwa wajah kota Petra mirip dengan Cappadocia, Turki. Namun ternyata setelah saya mengalaminya sendiri dengan berkunjung ke Petra, ada perbedaan yang begitu tipis diantara keduanya: berada di Cappadocia membuat saya merasa sedang berada dalam setting negeri dongeng sedangkan berada di Petra membuat saya masuk ke mesin waktu, menyambangi era kerajaan kuno.

image

The Treasury

.

image

Petra was the setting for a Hollywood blockbuster, “Indiana Jones and the Last Crusade” in 1989.

.

Pada tahun 1989, salah satu film Hollywood, “Indiana Jones and the Last Crusade” mengambil setting tempat di Petra.

.

image

Walking down the Siq (standstone long canyon), on the way to the Treasury

.

image

image

.

6. Wadi Rum

The sun was at its highest when I started to explore the desert landscape of Wadi Rum by jeep. Once I got there, I felt like landing on Mars since the desert valley in Wadi Rum really looks like Mars. My God…..I tried to get a grip on reality that yes this kind of place does exist! 

.

Matahari berada di puncak tertinggi saat saya hendak memulai petualangan di gurun Wadi Rum. Beberapa saat ketika benar-benar sampai di sana, saya merasa sedang mendarat di planet Mars! Saya benar-benar takjub dan menyadari bahwa ini bukanlah mimpi. Tempat seindah ini benar-benar ada di muka bumi! :D

image

image

uuhhmm..have just landed on Mars? ;p

.

image

I had at least two stops on this jeep tour throughout the desert and I loved that kind of sensation of stepping off onto the red sand or just simply played with the sand dunes. 

The second stop was the loveliest. I arrived at a Bedouin tent where I could relax with a cup of warm tea accompanied me. A Bedouin man asked me if I want to spend a night in their tent so I could enjoy the clear desert skies during the night as if the universe will offer me a joy to behold. I let my imagination take over. In a dreamy place like Wadi Rum, who doesn’t want to stay a little bit longer? Ah, I wished I had had more time. 

.

Selama jeep tour di gurun Wadi Rum, setidaknya ada dua kali pemberhentian. Saya selalu memilih tempat dimana saya dapat bermain-main dengan pasir gurun Wadi Rum yang uniknya, berwarna kemerahan.

Pemberhentian kedua adalah pemberhentian yang paling saya nantikan. Saya memanfaatkan sekitar beberapa saat untuk bersantai di tenda Bedouin. Bahkan sang tuan rumah menawarkan tendanya sebagai penginapan saya malam itu, belum lagi beliau mengiming-imingi keindahan langit malam di gurun yang begitu indah dan cerah sehingga bintang-bintang dapat terlihat dengan jelas. Di tempat yang seindah Wadi Rum ini, saya yakin semua orang betah berlama-lama. Namun apa mau dikata, waktu saya yang terbatas enggan mengijinkan saya untuk bermalam.

image

image

.

A Letter from Tokyo

image

Tokyo, Japan (May, 2012). Photo was taken by Puty 

.

A letter from Tokyo dated four years ago.

You wrote me about Hokkaido in the period of Yamato when I asked you about a girl you called Chikako, with the wind blowing through her hair by an open window, who greeted you with her calm voice and low. 

You taught me a game of tic tac toe, to get three O’s in a row when I reminded you about that one forgotten morning in Sapporo, in a small cottage lined with the thorny hedgerows.

I was a small sip of Baileys Biscotti, you were not my cup of tea.

A letter from Tokyo,

I’ve been keeping it under my pillow, for every inch of dreams, in every slumber and sorrow. Until the sunlight signs me if I ought to go, until you write me a prose or two before the next rainbow.

.

.

.

.

(I’ve just got accepted to work for a Japanese company, then spontaneously get inspired by the people -_- )

Sydney Harbour Bridge and Coogee Beach

.

Sydney, Australia (May, 2012)

Norwegia: ISFiT 2011 (International Student Festival in Trondheim)

Halo! 

Sebelum memulai bercerita, saya ingin menyampaikan bahwa postingan kali ini agak sedikit panjang (mungkin bagi sebagian agak menjemukan :p) dan walaupun pengalaman di dalam sini memang sudah agak (ehem) lampau alias lama, tulisan ini juga merupakan respon dari beberapa permintaan teman-teman yang meminta saya untuk berbagi pengalaman selama di Norwegia 2011.

Apakah itu ISFiT? (selengkapnya di www.isfit.org

ISFiT merupakan kependekan dari International Student Festival in Trondheim. Acara ini merupakan festival pelajar skala internasional yang diadakan dua tahun sekali oleh perhimpunan pelajar di Trondheim, Norwegia. Sebagai pelopor pertama festival pelajar internasional, ISFiT megusung konsep tematik terbesar di dunia dan memiliki belasan kelas workshop yang dapat dipilih sesuai minat partisipan dan proses seleksi tertulis. Setidaknya ISFiT dihadiri sekitar 400-an pelajar dari ratusan negara di dunia, dan selama sepuluh hari di Trondheim para partisipan akan mengikuti serangkaian aktivitas kultural, hiburan, dan edukasi dalam dan di luar ruang kelas

.

Mengapa ISFiT (International Student Festival in Trondheim) ?

Masih terekam dengan jelas dalam ingatan saya pada suatu sore di bulan Oktober 2010, saya mendapati pesan elektronik dari seorang teman yang mengirimkan link website aplikasi form ISFiT 2011. Tanpa berharap muluk-muluk, saya mencoba mendaftarkan diri untuk kategori workshop Global Street Art sebagai pilihan pertama sesuai dengan minat saya yang besar di bidang seni, dan Politics sebagai pilihan kedua sesuai dengan bidang yang saya ampu di bangku kuliah.

Pada saat itu saya kurang paham dan akrab mengenai festival pelajar internasional yang mendapat dukungan penuh dari pemerintah Norwegia ini. Tetapi yang jelas, saya tidak ingin menyia-nyiakan kesempatan belajar lebih dalam mengenai budaya Scandinavia terutama Norwegia karena sejak semula telah disebutkan bahwa para partisipan akan mendapatkan host family di Trondheim, Norwegia nantinya! Selain itu, kesempatan traveling dan bertemu banyak orang dari latar belakang yang berbeda dan beragam menjadi pertimbangan saya lainnya. Saya sama sekali tidak mempertimbangkan keuntungan akademis di atas kertas untuk kesempatan kali ini :p

image

Seminggu..

Dua minggu..

Tiga minggu..

Bahkan saya sudah lupa bahwa saya pernah mendaftar ISFiT 2011, hingga pada minggu keempat………………… Email pemberitahuan benar-benar tidak ada di dalam kotak masuk email saya. Masih, saya masih lupa dengan atribut pendaftaran dan segala semangat tentang bayangan Norwegia.

Sampai pada suatu hari masih di minggu keempat, saya membuka folder spam email saya dan, ya… email pemberitahuan bahwa saya lolos seleksi untuk ISFiT 2011 bertengger di baris teratas!

I wished I had found it earlier!!!

image

image

Trondheim, Norway (February 2011)

.

Reaksi pertama saya adalah bingung. Bingung dengan siapa saya harus pergi ke sana.

Seminggu saya mencari-cari sesama partisipan dari Indonesia melalui twitter search engine (hahaha, well..), saya berhasil mengumpulkan setidaknya delapan partisipan Indonesia lainnya untuk secara reguler bertukar informasi mengenai persiapan dan segala teteng bengek yang diperlukan untuk keberangkatan kami pada Februari 2011.

Sekedar tips bagi kalian yang berminat berpartisipasi dalam ISFiT di tahun-tahun mendatang, setelah pemberitahuan bahwa kalian terpilih sebagai salah satu partisipan ISFiT (panitia mengubungi melalui email), panitia akan segera memberikan sebuah akun bagi para partisipan lengkap dengan username dan passwordnya, sering-seringlah mengupdate progress kelengkapan persyaratan kalian dalam akun tersebut (biasanya mereka membutuhkan informasi progress aplikasi visa para partisipan dan kode booking pesawat beserta maskapainya serta jadwal keberangkatan dan kedatangan agar memudahkan proses penjemputan di bandara). Karena, berdasarkan pengalaman sebelumnya, ada beberapa partisipan yang sedikit lalai dalam hal ini sehingga dengan amat terpaksa harus didiskualifikasi.

image

image

Trondheim, Norway (February, 2011)


klik di bawah ini untuk melanjutkan membaca

.

Read More

Bangkok, Thailand (January, 2013)

Nepal and the Himalayan Footsteps (pt. II) : “Mountain Trek vs. Mountain Flight”


.

For those who want to experience the true beauty of the Himalayas, there are at least four countries to choose from; China, India, Nepal, and Pakistan. Note that I haven’t visited the other three; for me at least Nepal is more than enough for the visitors to feel the real favour of the Himalayas. Here, people will find stunning scenery, limitless clear sky and warmhearted local people that have kept to their pure traditional way of life along the Himalayan villages.

Unbeknownst to many, there are surprisingly variety of ways to enjoy the solitude of the Himalayas, and the most famous amongst all are: Mountain Trek and Mountain Flight (well, just two at the moment, as I know, too many choices is stressful :p)

.

1. MOUNTAIN TREK

To be honest, I’ve never been so afraid to go anywhere in my life as I was that day, yet I was so excited I couldn’t sleep.

With the help of Mountain Mart Treks (an independent ultimate outdoor team / company) prepared everything before my departure (a guide, a night in Pokhara, trekking equipment, accommodation and meals during the trek, legal trekking permission—just contact them via email at least a month before), I went on a 4-day trekking to Poon Hill, Himalayan Annapurna Range.

image

image

We started walking in the morning in Nayapul after a 1,5 hour drive from Pokhara, had the first stop for lunch in Birethati. Along with a guide, we walked down through the Himalayan villages that were situated in more isolated regions with terraced stony trails and passed through thick green forests of Bantharti and Nangethati in the second day, an experience where you couldn’t possibly have while taking mountain flight.

Nepal has developed an entire tourism industry, especially for trekking, this is shown by the well-organized basic lodges (accommodation during the trek, usually called ‘tea house’)  you could see along trekking trails with its well-planned local-run restaurants with the averagely same menu choices that were designed to satisfy Western and Eastern tongues.

image

One of the lodges, where trekkers would spend a night or two 

.

image

image

Rhododendron (the national flower of Nepal) forests on mountain path  

.

General info    : Mountain Mart Treks (www.mountainmarttreks.com) offers competitive cost. But the actual cost may vary, depending on your trekking choice; you can contact them via email for more details and information.

.

Self experience  :

Poon Hill Sunrise Trek – Annapurna-Himalaya Range on Mountain Mart Trek, +/- US$ 370 per person (May, 2013),

and additional tip for the guide (optional, but expected)  +/- US$ 50 – 100 per person or group. (May 2013)

It’s true that the best price can make all the difference, while ‘best’ here doesn’t necessarily mean the priciest, because with the said price you could get all the things you need (a guide and/or a porter, trekking equipment, accommodation and meals during the trek, legal trekking permission, etc.)

image

Morning view from Poon Hill

.

image

Tibetan Prayer Flags. Praise be to Buddha. Himalayan people believe that when the wind blows, it contains spiritual vibration so that the prayers written on these colorful flags will be heard by the universe. 

.

image

 A very friendly local Himalayan lady. Namaste!

.

Tips  :

1.      Paradise for hikers and trekkers, it’s highly recommended to book trusted trekking agency / company beforehand, never strike out alone!

2.      For beginners, you can choose among the great basic treks, such as Poon Hill Sunrise Trek or Langtang Trek

3.      Beware of altitude sickness, even the fittest ones can fall to this! Take some times of inaction to acclimatize might be a good idea.

4.      Respect other trekkers and the directives of the local environment.

5.      April – October is the best time to visit and trek in Nepal. Beautiful reddish Rhododendron forests as far as the eye can see during this time.

read my comments and review on Mountain Mart Treks’ service here

.

.

2. MOUNTAIN FLIGHT

Having limited time in Nepal, I felt like I wanted to conquer the highest peak on earth in just one fell swoop! I knew I could not afford to regret later and then back on my feet shortly, but to reach Everest Base Camp would take at least 10 days..impossible!!

image

Yeti Airlines, one of the domestic airlines that provide Mountain Flight service

.

Two days after the trek, regardless of my post-trek exhaustion, I managed to wake up earlier to catch an early flight.

No, it was not my flight back home. It was not even the same regular flight. You would be there among the clouds but with aerial close-up view of the Everest Region! Yes, your guess might be right………….. I took a mountain flight! Woohoo!!

image

Window seats are for everyone! Those who get the right-side of the plane will be served with two seats per person.

.

General info     : You can go here for general review or for the flight schedule and approximate cost you may take a look here based on each airline for your Everest experience: Agni Air , Buddha Air , Simrik Airlines , and Yeti Airlines; those domestic airlines offer daily services of mountain flight , take off from Tribhuvan International Airport Kathmandu. +/- US$ 190 (May, 2013)

.

Self experience   :

Everest Express (1 hour) on Yeti Airlines NYT 302 , +/- US$ 170 (May, 2013)

I got a lower price for this one as I booked my ticket from the same company I took my trekking journey with. But US$ 170-190 is considered normal.

image

Each of the passengers will be invited for 3-5 minutes to see clearer view of Everest from the cockpit.

.

I could not point out the most scenic point at that time since in overall, it was over the snow-capped beautiful mountain range that I flew over, not a city-view flight I regularly found lately! I mean, yes we are in the Everest Region! :D

Tips  :

1.      To book the flight a day before is not an issue. There are so many agencies in Nepal who provide you this service, choose wisely!

2.      Prepare your camera a night before. You surely don’t want to miss out on this. Remember: sometimes the moments are fleeting. 

3.      Bring your passport and double check your flight schedule. If it’s possible, request a seat on the left-hand side of the plane while booking the flight (you’ll find out why by yourself :p )

image

image

So all in all, you can breathe a sigh of relief for I won’t say which one is better than the other. However, if you’re truly adventurous, I highly recommend you to plan your visit to Nepal a bit longer to go trekking, to write your own history since you would feel a great sense of accomplishment soon enough once it is completed—it’s Himalaya anyway ;)

And for you to get a different sensation of Nepal, mountain flight can be the best answer, to take you to the highest peak on earth in no time.

You choose!

Trondheim, Norway (February, 2011)
.
"If the black makes the white become gray, I’d rather stay in red, yellow, or blue. For there is no gray area in the rainbow."
nayamoeda

Trondheim, Norway (February, 2011)

.

"If the black makes the white become gray, I’d rather stay in red, yellow, or blue. For there is no gray area in the rainbow."


nayamoeda